UTSTÄLLNINGENS ABC2018-12-03T16:57:51+00:00

Utställningens ABC

GOD LÄSNING OCH BRA BILDER! Endast det bästa är gott nog för barnen! Ambitionerna med folkskolans utveckling under första delen av 1900-talet var stora. I utställningen berättar vi om folkskolans pionjärer, om barnens och lärarnas villkor. Med tyngdpunkt på bilder och berättande.


Korta fakta om utställningen.

Utställningen i siffror

VI FIRAR

0
ÅR SEDAN FOLKSKOLAN GRUNDADES

TURNERAR I

0
DAGAR TILL AUGUSTI 2019

VISAS PÅ

0
MUSEER FRÅN UMEÅ I NORR TILL MALMÖ I SÖDER

VI HAR ÖPPET TILL

0
MARS PÅ VÄRMLANDS MUSEUM
Shoppa loss!

I LÄRARSTIFTELSENS WEBBUTIK kan du köpa affischer, böcker, tidningar och magasin som är kopplade till utställningen. Beställ produkter >

Ett sagolikt quiz

VI JUBILERAR med ett sagolikt quiz. Testa dina kunskaper om skolan då och nu >

Utställningen från A till C

Nu ringer det in

HUR VAR DET I SKOLAN för 100 år sedan jämfört med idag? Och hur vill vi ha det i framtiden? Följ Fredrika och August och deras lärare genom utställningens olika rum och epoker. Skriv i sandbänken, se hur det såg ut hemma hos lärarinnan, följ med in i SAGA-bibliotekets värld och lyssna på Ulf Starks nyskrivna berättelser. Här finns något för alla i familjen, liksom ett pedagogiskt material för skolbesök och möjligheter till fördjupning.

B som i bakgrund

EN SAGOLIK SKOLA är en vandringsutställning där skolans och läraryrkets utveckling gestaltas på ett lekfullt och lärorikt sätt. Här visas också några av våra mest omtyckta konstnärers bilder från tidningar och böcker för barn. Flera av museerna kompletterar med verk från sina egna samlingar. I anslutning till utställningen ordnas temakvällar, studiecirklar, föreläsningar och debatter. Utställningen sammanfaller med att det var 175 år sedan folkskolan grundades.

Skolan nu, då och framåt

SKA DET FINNAS GRATIS SKOLOR för alla barn i ett land? Det var en viktig fråga i Europa i början av 1800-talet. I den svenska Folkskolestadgan bestämdes för första gången att alla barn skulle få gå i skolan. Sedan dess har skolan, pedagogiken, lärarrollen och inte minst barnens villkor förändrats – och debatterats. Vad kan vi lära av historien och hur vill vi ha det i framtiden?

Schema för utställningen